Tono har nylig tapt i lagmannsretten mot Oslo-filharmonien. Tvisten gjaldt Tonos konserttariff, og Tono tapte her komplett, slik de også gjorde i tingretten. Dommen slår fast at arrangører kun skal betale for såkalt vernede verk, mens verker som har gått i det fri ikke skal medføre vederlag til Tono. Dette omfatter trad.musikk og verker der komponisten har vært død i mer enn 70 år (les Mozart og Grieg).
Lagmannsretten slår fast at loven skal forstås slik at det skal betales prosentvis ut ifra hvor stor andel av konsertens program som er verna. Med andre ord det vi kaller Pro Rata, og da basert på antall minutter verna repertoar sett i forhold til antall minutter totalt. Dommen er ikke basert på ny lovgivning, slik at den meget mulig må leses slik at dette lenge har vært gjeldende norsk rett.
I så fall kan spørsmålet om etterbetaling for feilaktig Tono-fakturering i fortida blir et hett tema. NORA tar ikke noen stilling i den pågående tvisten. Men det må forventes at Tono her på eget initiativ kommer med en avklaring om hvordan tariffen nå skal praktiseres – ikke minst i forkant av årets juleturneer – samt om det skal tilbakebetales noe via erstatning for gammel moro tidligere år. Dommen er uansett ikke rettskraftig i og med at eventuell anke til Høyesterett ennå ikke er avklart.